Personlig Tränare (PT) på Friskis

Letar du efter din motivation eller en ny utmaning? Eller är det träning skräddarsydd för just din kropp och ditt sinne du söker?

Oavsett om du är ny, van, äldre, yngre, ringrostig eller övertänd, kan våra Personliga tränare möta dig där du är just nu. Du får hjälp att staka ut en väg och bli peppad och stöttad mot dina mål, stora som små.

_MG_9506

Hur funkar det med PT?
Första gången du träffar din PT har ni ett samtal om dina mål med träningen, din träningsbakgrund och ditt nuläge. Du erbjuds att genomföra utvalda tester så att din PT kan lägga upp träning utifrån just dina styrkor och utvecklingsområden. Din PT behandlar alla uppgifter om dig konfidentiellt.

Vad kan jag få hjälp med av en PT?
När du anlitar en PT får du individuellt skräddarsydd träningshjälp för en bra helhet med träningsmål, återhämtning och variation.

Vad har Friskis PT för utbildning och kompetens?
Våra PT är i grunden utbildade tränare genom Friskis&Svettis. De är utbildade inom många olika typer av träning, testmetodik, långsiktig träningsplanering och återhämtning. De är lika rotade i hälsa och idrott som i Friskis värderingar. Och såklart har våra PT ett passionerat intresse för lustfylld träning. Mer om våra PTs utbildningar hittar du längre ner på sidan.

Vad är skillnaden på PT och tränarna i gymmet?
En PT lägger upp skräddarsydd träning, utför tester, gör en plan och följer upp träningen över längre tid. De är med under dina träningspass för att peppa och utveckla din teknik– allt för att du ska få ut så mycket som möjligt av din träning. Tränarna i gymmet hjälper dig med träning här och nu och är duktiga på att instruera och guida dig på kortare sikt.

Vilket upplägg passar dig?

PT Här jobbar din PT med dig och endast dig under 55 minuter. Fokus ligger på träning, du och din PT kör ett pass tillsammans. Din PT peppar och korrigerar så du får ut maximalt utifrån just dina behov och mål.

PT för 2 En delad upplevelse blir ofta en roligare upplevelse. I PT för 2 hjälper en PT er att sätta gemensamma mål och övningar där ni tillsammans pushar varandra. Perfekt för dig som vill träna med din partner, granne eller kompis.

PT SG (Small group) I en sluten grupp coachas 5-8 personer av en PT vid 4-8 tillfällen. PT Small group finns med ett gäng olika inriktningar och varianter, från grundläggande till avancerad träning. Alla med syftet att både träna och inspirera dig. Under passet får du mycket personlig feedback samtidigt som du får njuta av gruppkänslan.

PT i grupp Samla familjen, arbetskollegorna eller kompisgänget för en rolig och svettig gruppaktivitet vid ett tillfälle. Tillsammans med PTn bestämmer ni innehållet för passet.
_MG_9647

Intresserad av personlig träning?

Din PT kommer att besvara din intresseanmälan inom fem arbetsdagar.

För-och efternamn
Vilken/vilka tjänster är du intresserad av?*




*Obligatoriska fält

Möt våra PT

Varför ska man träna med PT?
Med en PT får du någon som skräddarsyr träning för just dig och dina mål. Du får någon som pushar dig mer än du klarar själv och samtidigt ser till att du inte går över gränsen. Dessutom blir träningen ännu roligare.

Hur behåller man motivationen?
Vänta inte på att motivationen ska infinna sig. Gör istället en plan som du kan följa oavsett hur du känner dig. Försök göra träningen till en rutin och ta bort alla hinder. Boka träningstiden i kalendern, packa väskan kvällen innan, bestäm träff med en kompis. Du måste ge dig själv förutsättningar att lyckas med din träning.

Märker du sen att det du gör verkligen fungerar kommer motivationen på köpet. Därför är det viktigt att välja träning efter det mål du vill uppnå så att du får det resultat du vill ha.

Ditt bästa träningstips?

Ta i. Det måste få vara lite ansträngande annars blir det ingen förändring. Du kan mer än du tror. Kom också ihåg att äta och sova för att få resultat.

Utbildningar
F&S Licensierad PT
Lic. Eleiko Personal Trainer
F&S Individuell träning
FRCms - Functional Range Conditioning Mobility Specialist
CrossFit Level 1 Trainer
CrossFit Gymnastics Certificate
CrossFit Strongman Certificate
CrossFit Sport-Specific Application Certificate
CrossFit Aerobic Capacity Certificate
Sports Club Education Mobility Specialist
Eleiko Strength Coach Level 1
Svenska Tyngdlyftningsförbundets Instruktörskurs Steg 1
Catalyst Athletics Level 1 Weightlifting Seminar
Ido Portal - The Corset Workshop
Ido Portal - Motion Workshop

Hur är du som personlig tränare?

För mig är du och ditt behov i fokus till 150 %, såväl när jag planerar som under mötet. Oavsett målsättning försöker jag alltid få dig att utmana dig lite extra genom push, pepp och framför allt bekräftelse. Jag tänker långsiktigt och försöker förmedla ett "hållbarhetstänk" och vikten av att utgå från dina egna förutsättningar.
 
Vad är viktigast med träning?
Att träningen ger såväl mental som fysisk energi, oavsett ambitionsnivå.
 
Ditt bästa PT-tips?
Sätt mål och hur du ska komma dit, skriv gärna ner det på papper. I grund och botten är det självklart viktigt att du finner glädje i att träna men det är också viktigt att inse att det inte är roligt jämt. Då gäller det att ta sig i kragen och titta tillbaka på sitt mål.
 
Vad tränar du helst själv?
Löpning i skog och berg, ju längre desto bättre. Detta stärker jag upp med högintensiv/maxstyrka på gymmet eller ute. Längdskidor alternativt mtb-cykling är finfina komplement till ultralöpningen.

Utbildningar
F&S Licensierad PT
F&S Individuell Träning
Fil mag nutrition, Stockholms Universitet
Löpacoach, Konditionsidrott
MammaMage


Vad tycker du är absolut roligast med att vara PT?

Att varje möte och träningstillfälle är helt unikt, då alla klienter jag möter har olika förutsättningar och mål. Sedan älskar jag att få vara med när en klient förflyttar gränsen för vad hon/han tror är möjligt. Att upptäcka att man klarar mer än man tror är svårslaget, och att få se när det händer är fantastiskt.

Vad gör dig till en bra PT?

Mina styrkor som PT är att jag alltid har fokus på helheten. Alla delar i livet påverkar – stress, sömn, kost, familj osv – så det är viktigt att ta hänsyn till i träningsplaneringen. Sedan är jag alltid fullt fokuserad och engagerad i den jag har framför mig, och har alltid den personens målsättning i åtanke i det vi gör. Varje person är unik och därför behöver varje träningsprogram också vara det

Hur ser din träningsbakgrund ut?
Jag har alltid tyckt om att röra på mig och som barn provade jag på det mesta, men den träningsform som ligger mig allra varmast om hjärtat är löpning. De senaste åren har jag tränat triathlon, dvs simning, cykling och löpning och jag har genomfört tre Ironman-tävlingar. Just nu är mitt fokus på att bli så allsidig jag kan, och blandar hejvilt mellan styrketräning, simning i Vättern, löpning av olika slag och yoga.

Varför ska man träna med PT?
Att träna med en PT är att investera i sig själv och sin hälsa – och vad är viktigare än det? När du tränar med en PT vet du att du får träning som är direkt anpassad efter dig, dina förutsättningar och dina målsättningar. Att ha någon vid sidan av som peppar, stöttar, korrigerar, tipsar och bekräftar dig under ditt träningspass gör att du kan ge det där lilla extra, vilket också ger dig bra resultat!

Utbildningar
F&S Licensierad PT
F&S Individuell träning
F&S Yoga
F&S Jympa
Hälsopedagogprogrammet (”Kandidatexamen i Folkhälsovetenskap med inriktning mot Fysisk Aktivitet”. Gymnastik och Idrottshögskolan, 2002-2005)
Hälsopsykologi, (Fristående kurs, 7,5 hp, Högskolan i Gävle)
Löpcoach, steg 1 och 2, Urban Tribes
Born to Run-coachutbildning